Strefa Alergii | Trendy w alergii
Spirulina: zielone remedium?

/ 5.

Do przeczytania w 7 minut
Na przestrzeni ostatnich kilku lat ten zielony proszek zrobił prawdziwą furorę. Jest dodawany do soków, smoothie, kosmetyków, a nawet miodu. Spirulina dodana do produktu nadaje mu niezwykły, głęboki odcień zieleni, co przyciąga konsumentów. Jednak czym właściwie jest i jak wpływa na zdrowie? Czy alergicy powinni się jej obawiać?

Czym jest spirulina?

spirulina w postaci napoju, proszku i tabletek

Jest to alga, a jej właściwa nazwa to Arthrospira platensis [1]. Do konsumenta najczęściej dociera w postaci ciemnozielonego proszku. Zalicza się ją do tak zwanych „superfoods”, czyli żywności o wyjątkowych walorach odżywczych i zdrowotnych. Zawiera liczne aminokwasy, witaminy, minerały i przeciwutleniacze [2]. Ze względu na swoją niespotykaną barwę bywa stosowana jako naturalny barwnik w różnych produktach spożywczych, na przykład słodyczach [3]. Na rynku obecne są również suplementy diety zawierające spirulinę. Co ciekawe, została odkryta już w 1519 roku przez hiszpańskiego naukowca, który wraz z konkwistadorami przybył do kraju Azteków. Zaobserwował, że tubylcy często spożywają pewien gatunek alg, który dziś znamy jako spirulina [2].

Spirulina i jej zdrowotne właściwości

Niezwykłe walory spiruliny zostały docenione już w 1974 roku, a więc aż 48 lat temu! Właśnie wtedy Światowa Konferencja Żywnościowa powołana przez ONZ określiła ją jako jedzenie przyszłości [1]. Gdy przyjrzymy się jej składowi i wpływowi na zdrowie, ta decyzja wydaje się wręcz naturalna. Spirulina zawiera znaczną ilość białka, gdyż stanowi ono nawet 48 – 67% masy tej algi [3]. Jest też cennym źródłem kwasów omega-6, które wspierają pracę układu odpornościowego, nerek i serca oraz zapobiegają stanom zapalnym [4]. Jej składnikami są też między innymi witaminy E, B12, potas, wapń, magnez, żelazo, cynk, selen i mangan [3]. Tak bogata lista makro- i mikroelementów przekłada się na liczne właściwości zdrowotne, dzięki którym spirulina jest uznawana za superżywność. Pośród nich można wymienić działanie antywirusowe, przeciwbakteryjne, antyoksydacyjne, wzmacniające odporność, przeciwzapalne i detoksykujące. Naukowo udowodniono również działanie przeciwnowotworowe i przeciwcukrzycowe [1].

Jak hoduje się spirulinę?

Jako, że popyt na tę algę rośnie, to i jej hodowla musi odbywać się na coraz większą skalę. Dwa podstawowe sposoby to plantacja w otwartym stawie lub jeziorze i w specjalnych przemysłowych fotobioreaktorach. Są to ogromne naczynia, które są oświetlane i stanowią zamknięty ekosystem. W kolejnych etapach surowiec jest zbierany, suszony i proszkowany [2].

Ciemna strona spiruliny – czy istnieje?

Kobieta robi koktajl, wsypuje spirulinę

Jak zawsze w przypadku różnego rodzaju nowinek, warto sprawdzić również ewentualną szkodliwość. W przypadku spiruliny, potencjalnych zagrożeń nie jest zbyt wiele, ale warto je wypunktować. Po pierwsze, produkty z niepewnego źródła mogą być zanieczyszczone metalami ciężkimi, pestycydami i toksycznymi produktami innych gatunków alg [3]. W pracy naukowej z 2022 roku amerykańskich i tajskich naukowców podsumowano potencjalne przeciwwskazania do suplementacji spiruliny. Odradza się spożywanie jej w ciąży i przez osoby chorujące na fenyloketonurię i choroby autoimmunologiczne. Nie powinno się jej przyjmować też przed operacjami, w trakcie przyjmowania immunosupresantów, antykoagulantów i leków na cukrzycę [5].

Czy można mieć alergię na spirulinę?

No właśnie, a co z alergikami? Czy powinni obawiać się tej algi? Okazuje się, że nadwrażliwość na składnik spiruliny, fitocyjaninę, jest możliwa, ale bardzo rzadka. W opracowaniach naukowych opisano zaledwie dwa przypadki anafilaksji po spożyciu suplementu ze spiruliną [6, 7]. Mimo to, warto obserwować reakcje swojego organizmu po spożyciu tego składnika lub kosmetyków go zawierających.

Podsumowując – czy warto?

Liczne badania dowiodły, że spirulina jest niezwykle bogata w różne cenne dla naszego organizmu substancje [3]. Zatem można ją spokojnie uznać za zdrowy dodatek do dobrze zbilansowanej diety. Jednak, jak w przypadku wszelkich nowości, warto wprowadzać ją do diety z rozsądkiem, biorąc pod uwagę ewentualne przeciwwskazania [5].

Sylwia Gałązka

  1. Jung, Friedrich, et al. “Spirulina platensis, a super food?.” Journal of Cellular Biotechnology 5.1 (2019): 43-54.
  2. Soni, Ruma Arora, K. Sudhakar, and R. S. Rana. “Spirulina–From growth to nutritional product: A review.” Trends in food science & technology 69 (2017): 157-171.
  3. Grosshagauer, Silke, Klaus Kraemer, and Veronika Somoza. “The true value of Spirulina.” Journal of agricultural and food chemistry 68.14 (2020): 4109-4115.
  4. Dąbkowska, Monika. “Znaczenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych WNKT omega 3 i omega 6 w żywieniu człowieka.” Acta Salutem Scientiae” nr 2 (2021): 19-31.
  5. Kerna, N. A., et al. “J.“Spirulina Consumption: Concerns Regarding Contaminants and Uncommon but Possible Adverse Reactions and Interactions”.” EC Pharmacology and Toxicology 10 (2022): 69-78.
  6. Finamore A, Palmery M, Bensehaila S, Peluso I. Antioxidant, immunomodulating, and microbialmodulating activities of the sustainable and ecofriendly spirulina. Oxidative medicine and cellular longevity. 2017.
  7. Le T-M, Knulst AC, Röckmann H. Anaphylaxis to Spirulina confirmed by skin prick test with ingredients of Spirulina tablets. Food Chem Toxicol. 2014; 74: 309-10.