Strefa Alergii | Trendy w alergii

Co czwarta anafilaksja zdarza się w restauracji

/ 5.

Data publikacji: 2024-07-22
Do przeczytania w 8 minut
Do reakcji anafilaktycznych zwykle dochodzi poza domem, a 25% z nich ma miejsce w restauracjach. Lokale (ani ich personel) w ogromnej większości nie są przygotowane na tego typu zdarzenia. Problem jest poważny, ponieważ za enigmatycznie brzmiącymi nazwami dań w restauracyjnym menu może skrywać się wiele niebezpiecznych alergenów.

Coraz więcej alergii pokarmowych

Według badania ECAP alergie pokarmowe występują w Polsce u 13% dzieci w wieku 6–7 lat, 11% dzieci w wieku 13–14 lat i 5% osób dorosłych [1]. Niestety, wiadomo już, że coraz mniej dzieci nabywa wraz z wiekiem tolerancję na alergeny [2]. Należy więc spodziewać się, że odsetek osób z nadwrażliwością alergiczną na pokarm będzie rósł. Już teraz wiadomo, że w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył się w Europie aż dwukrotnie [3].

U osób uczulonych spożycie alergenu – nawet w śladowych ilościach – może spowodować reakcję, która następuje zwykle w ciągu kilku minut. W niektórych przypadkach reakcja ta nosi znamiona anafilaksji i wymaga natychmiastowego udzielenia pierwszej pomocy.

Anafilaksja w restauracji

Restauracje – nie dla alergików?

W USA 25% reakcji anafilaktycznych występuje podczas posiłków w restauracjach (w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi aż 59%!) [4]. Większość z nich spowodowana jest ekspozycją na orzeszki ziemne lub inne orzechy [6]. Przy czym 30% klientów amerykańskich lokali gastronomicznych deklaruje alergię lub nadwrażliwością pokarmową [4]. Jak sytuacja wygląda w Polsce? Danych na ten temat – póki co – brakuje.

Właśnie ze względu na obawę przed ukrytymi alergenami wiele osób uczulonych na pokarmy, a zwłaszcza tych, którzy przeszli anafilaksję, unika jedzenia poza domem [6]. Grupą szczególnie narażoną na reakcje alergiczne w restauracjach jest młodzież [4]. Ma to związek ze skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji (nienoszenie autowstrzykiwacza, ignorowanie ostrzeżeń na etykietach żywności).

W kilku badaniach jako lokale wysokiego ryzyka zostały wymienione restauracje azjatyckie, a także włoskie, serwujące owoce morza [6]. Zetknięcie się z ukrytymi alergenami jest również bardzo możliwe w lodziarniach i piekarniach.

Etykietowanie żywności w restauracjach

Lokal gastronomiczny, w którym osoba z alergią pokarmową mogłaby czuć się bezpiecznie, powinien ujawniać zawartość alergenów w żywności i stosować procedury zapobiegające zanieczyszczeniu krzyżowemu alergenami [4]. O zanieczyszczeniu krzyżowym można mówić wówczas, gdy dochodzi do przypadkowego przeniesienia alergenów z jednego produktu na inny. Zdarza się to nie tylko w restauracjach, ale też w zakładach produkcyjnych.

Kucharze przygotowujący posiłek w restauracji

Kwestię etykietowania żywności regulują przepisy prawa. W Polsce zastosowanie mają:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności [7],
  • przepis § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych [8].

Z przepisów wynika, że w lokalach świadczących usługi gastronomiczne należy obowiązkowo udzielać konsumentom informacji o żywności, jeśli mają one wpływ na bezpieczeństwo. Informacje o składnikach alergennych powinny być umieszczone w karcie menu, na stronie internetowej restauracji lub w innym widocznym, łatwo dostępnym miejscu. Można to rozwiązać na różne sposób, np. poprzez zaznaczenie składników różnymi kolorami lub oznaczenie ich numerami w celu szybkiej identyfikacji alergenów. Jeśli nie ma takich oznaczeń, obowiązek udzielania informacji spoczywa na pracownikach.

A jak etykietowanie w branży restauracyjnej wygląda w praktyce? Raporty sanepidu dowodzą, że brak wykazu alergenów (lub ich nieprawidłowe oznaczenie) w przygotowywanych posiłkach znajduje się na liście najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości w lokalach [9,10].

Wiedza o alergiach kuleje

Dużym problemem jest tutaj niedostateczna edukacja. W przygotowywanie posiłku i obsługę klientów zaangażowanych jest wiele osób. Błąd skutkujący reakcją alergiczną na żywność może wystąpić w dowolnym momencie tego procesu [6].

W USA i Wielkiej Brytanii sprawdzono wiedzę pracowników restauracji na temat alergii pokarmowych. Jeśli chodzi o respondentów w Stanach:

  • 24% wskazało, że spożycie niewielkiej ilości alergenu byłoby bezpieczne,
  • 35% uważało, że temperatura pieczenia we frytownicy zniszczy alergeny,
  • 25% uznało, że wystarczy usunąć alergen z gotowego dania, by można było podać posiłek osobie uczulonej [6].

Wiedza pracowników gastronomii w Wielkiej Brytanii również okazała się nikła:

  • 38% uważało, że picie wody w czasie, gdy zachodzi reakcja alergiczna, rozcieńczy alergen,
  • 12% nie było świadomych, że alergia może spowodować śmierć [6].

Podobne badania prowadzone były również w Polsce. Naukowcy z Lublina stwierdzili, że wiele osób pracujących w branży nie ma nawet elementarnej wiedzy na temat alergii pokarmowych. Poza tym większość personelu nie zna obowiązujących procedur ani przepisów dotyczących przekazywania konsumentom informacji o alergenach [12].

Wina nie leży jednak tylko po jednej stronie. Wiedzy i ostrożności brakuje również konsumentom. Z amerykańskiego raportu wynika, że aż 61% osób, które miały wcześniej reakcję alergiczną na owoce morza, ponownie je zamawia. Dlaczego? Ankietowani wymieniali różne przyczyny, ale trzy z nich były dominujące:

  • alergia nie została jednoznacznie zdiagnozowana,
  • wcześniejsza reakcja wystąpiła po innych owocach morza,
  • ciekawość co do trwałości alergii domagała się zaspokojenia [6].

Owoce morza w restauracji

Jak uniknąć reakcji alergicznej w restauracji?

Osoby z alergią pokarmową mogą chronić się przed niepożądanymi reakcjami na pokarm dzięki stosowaniu podstawowych strategii prewencyjnych. Należą do nich przede wszystkim:

  • sprawdzanie każdego dania pod kątem zawartości alergenów przed jego spożyciem (ważne jest też zapoznanie się z etykietami produktów, o które można poprosić obsługę lokalu),
  • informowanie kelnera, menedżera lub szefa kuchni o alergii (można nawiązać kontakt telefoniczny jeszcze przed przyjściem do restauracji),
  • zamawianie dań o jak najprostszym składzie, najlepiej wcześniej już spożywanych,
  • pytanie o dokładny sposób przygotowywania posiłków,
  • korzystanie ze sprawdzonych lokali, przystosowanych dla osób z alergiami pokarmowymi, a unikanie miejsc o słabym standardzie higienicznym,
  • wychodzenie do restauracji w godzinach, kiedy ruch jest najmniejszy [12].

By nie rezygnować ze spotkań towarzyskich w lokalach, można też przynosić do restauracji cały posiłek lub jego część [12].

Składanie zamówienia w restauracji

[1] Samoliński B. i in., Epidemiologia Chorób Alergicznych w Polsce (ECAP) (2014). Alergologia Polska – Polish Journal of Allergology, 1(1), 10–18. Online: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S235338541400009X

[2] Lisowska K., Prof. Bartuzi: obserwujemy, że dzieci nabierają coraz później immunotolerancji, albo wcale (2023). Online: https://pulsmedycyny.pl/prof-bartuzi-obserwujemy-ze-dzieci-nabieraja-coraz-pozniej-immunotolerancji-albo-wcale-1201678

[3] Bartuzi Z., Horvath A., Alergiczna i niealergiczna nadwrażliwość na pokarmy (2023). Medycyna Praktyczna. Online: https://www.mp.pl/podrecznik/alergologia/chapter/B77.III.L.1

[4] Stankovich G.A. i in., Food allergy risks and dining industry – an assessment and a path forward (2023). Front Allergy, 4, 1060932. Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10090668/

[5] Food Allergy Reactions. Restaurant Food Safety. U.S. Centers for Disease Control and Prevention. Online: https://www.cdc.gov/restaurant-food-safety/php/practices/food-allergy-reactions.html

[6] Food Allergy in Restaurants Work Group Report (2020). The Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice, 8(1), 70–74. Online: https://www.aaaai.org/Aaaai/media/Media-Library-PDFs/Allergist%20Resources/Statements%20and%20Practice%20Parameters/Jan-2020-Food-Allergy-in-Restaurants.pdf

[7] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32011R1169

[8] Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych. Online: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150000029/O/D20150029.pdf

[9] Ocena stanu sanitarnego m.st. Warszawy (2022). Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w m. st. Warszawie. Online: https://www.gov.pl/attachment/636b5e6a-5128-443f-ad53-7b06c3ad176b

[10] Stan Sanitarny Kraju w 2022 roku. Główny Inspektorat Sanitarny. Online: https://www.gov.pl/attachment/e69be9ec-06ab-4f83-9510-bf51d9eadca9

[11] Król J., Brodziak A., Świadomość pracowników gastronomii na temat zarządzania alergenami (2019). Teka of Political Science and International Relations – UMCS, 14/1, 103–110. Online: https://journals.umcs.pl/teka/article/view/7783

[12] Kaszuba M., Sposoby zapobiegania reakcjom alergicznym na pokarm w restauracji (2019). Medycyna Praktyczna: https://www.mp.pl/pacjent/alergie/aktualnosci/204826,sposoby-zapobiegania-reakcjom-alergicznym-na-pokarm-w-restauracji